Tieteellinen tutkimus Uppsalan yliopistosta osoittaa, että pohjoismaisiin raaka-aineisiin perustuva ruokavalio, jossa on lohta, kauraa, omenaa ja rypsiöljyä voi muun muassa alentaa kolesterolia ja verenpainetta.
Tutkimukseen osallistui lähes 90 henkilöä, joiden ikä oli 25–62 vuotta. Tutkimuksen henkilöt olivat lievästi ylipainoisia ja LDL-kolsteroli eli huono kolesteri oli koholla.
Tutkimukseen osallistuvat henkilöt jaettiin kahteen ryhmään. Ensimmäinen ryhmä jatkoi entisiä ruokatottumuksiaan kun taas toinen ryhmä vaihtoi ruokaan, joka perustui pohjoismaisiin raaka-aineisiin kuten kalaan, juureksiin, kevyisiin maitotuotteisiin ja täysjyvästä valmistettuihin viljatuotteisiin. Pohjoismainen ruokavalio sisälsi lisäksi vain niukasti sokeria, suolaa, transrasvoja ja tyydyttynyttä rasvaa ja oli helposti valmistettavaa.
Tutkimuksen päädyttyä kuuden viikon jälkeen kävi ilmi, että pohjoismaisella ravinnolla oli ollut useitakin positiivisia vaikutuksia. Pohjoismaista ruokaa syöneet olivat, toisin kuin tavallisella ruokavaliollaan jatkaneet, alentaneet haitallisen kolesterolin määrää ja lisäksi alentaneet verenpainettaan.
– Huomiota herättävää oli meistä esimerkiksi, että verenpaine saatiin alhaisemmaksi niinkin lyhyessä ajassa, kertoo dosentti Ulf Risérus Uppsalan yliopistosta.
Pohjoismaista ruokavaliota noudattaneet henkilöt myös laihtuivat vaikka heillä ei ollut rajoituksia siinä, paljonko he saivat syödä. Kävi myös ilmi, että pohjoismainen ravinto paransi elimistön insuliiniherkkyyttä.
Uppsalan yliopiston tutkijat jatkavat tutkimustaan tarkastelemalla miten pohjoismainen ravinto vaikuttaa terveyteen pidemmällä aikavälillä.
Lähde: UNT.se