E-vitamiini

E-vitamiini

E-vitamiini on yksi vitamiineista, joka toimii samalla myös antioksidanttina. E-vitamiini edistää solujen suojaamista hapettumisstressiltä.

E-vitamiini on antioksidantti, joka edistää solujen suojaamista hapettumisstressiltä. Antioksidantit ovat yhdisteitä, jotka neutralisoivat reaktiivisia happiyhdisteitä, jotka syntyvät sivutuotteina mm. silloin, kun elimistö polttaa happea. E-vitamiini toimii antioksidanttina kehossa yhdessä muiden antioksidanttien, kuten esimerkiksi C-vitamiinin kanssa. C-vitamiini edistää E-vitamiinin palautumista pelkistyneeseen muotoon.

Eri vitamiinit

E-vitamiini varastoituu kehoon

Tunnettuja elintärkeitä vitamiineja on 13. E-vitamiini on rasvaliukoinen vitamiini kuten D-vitamiini. Vitamiini yhdistyy rasvaan ja imeytyy vereen suolistossa. Yli puolet syömästämme E-vitamiinin määrästä imeytyy elimistöön terveillä ihmisillä. Kehomme varastoi noin gramman verran E-vitamiinia. Suurin osa varastoituu rasvakudokseen, mytta myös solujen pinnalle ja veren rasvamolekyyleihin. Maksa, keuhkot, lihakset, sydän ja lisämunuaiset sisältävät paljon E-vitamiinia. Luonnollinen E-vitamiini on aktiivisin.

E-vitamiineja on 8 erilaista ja ne voidaan jakaa kahteen ryhmään:

  • Tokoferolit
  • Tokotrienolit

Yleisimmin luonnossa esiintyy alfa-tokoferolia. Tokoferoli-sana tarkoittaa ”tuottaa jälkeläisiä”. Vitamiini sai tämän nimen, kun se 1920-luvulla löydettiin – rotat, jotka eivät saaneet E-vitamiinia steriloituvat eivätkä voineet lisääntyä. Luonnollinen E-vitamiini kaikissa alfa-tokoferolimuodoissaan on tuplasti aktiivisempi verrattuna synteettisiin E-vitamiineihin.

E-vitamiini ravinnossa

Kuten suurin osa muistakin antioksidantteja, myös E-vitamiinia löytyy monista värikkäistä hedelmistä ja kasviksista, esimerkiksi punaisesta paprikasta, vihreistä lehtivihanneksista ja kuivatuista aprikooseista. Muita E-vitamiinirikkaita lähteitä ovat kasvisöljyt, täysjyvät, vehnänalkiot ja –leseet, pehmeä kasvimargariini, pähkinät ja siemenet. E-vitamiini ei ole kovin myrkyllinen ja sitä voidaan sietää suuria määriä, joka 100-800 mg päivässä. Ruokatutkimukset ovat osoittaneet, että syömme vähemmän E-vitamiinia kuin viranomaiset suosittelevat.

E-vitamiini estää hapettumisen

1940-luvulla huomattiin, että E-vitamiini voi suojata tyydyttymättömiä rasvahappoja hapettumiselta. E-vitamiinia voidaan lisätä elintarvikkeisiin, kuten esimerkiksi kalaöljyihin, jotta ne pysyvät tuoreina ja eivät hapetu.

Huolehdi hyvinvoinnistasi - aloita päiväsi VitaeProlla!

Huolehdi hyvinvoinnistasi - aloita päiväsi VitaeProlla!

VitaePro® on yksi Pohjoismaiden käytetyimmistä ravintolisistä. Sen kaikki ainesosat ovat puhtaita, turvallisia sekä huolellisesti testattuja ja tieteellisesti tutkittuja.

Tilaa jo tänään - ei sitoutumisaikaa!
Ensimmäiset 2 kuukautta puoleen hintaan

Huolehdi hyvinvoinnistasi - aloita päiväsi VitaeProlla!

Antioksidantteja, D-vitamiinia sekä omega-3-rasvahappoja mm. lihaksille ja vastustuskyvylle!
Tutustu nyt 14,95 / 2 kk (29,90)

TARJOUS
€ 29.90 € 14.95

OmegaPro − Omega-3 ravintolisä

OmegaPro − Omega-3 ravintolisä

OmegaPro® − Sydänystävällinen valinta!

  • Omega 3:n rasvahapot DHA ja EPA  
  • K2-vitamiini
  • D-vitamiini
  • E-vitamiini

Tutustu ja tilaa jo tänään - vain 14,95 /2 kk

OmegaPro − Omega-3 ravintolisä

Omega-3-rasvahappoja, joissa runsaasti DHA:ta. Sisältää myös D-, E- ja K2-vitamiineja.
Tutustu nyt 14,95 / 2 kk (29,90)

€ 29.90 € 14.95