E-vitamiini

E-vitamiini

E-vitamiini on yksi vitamiineista, joka toimii samalla myös antioksidanttina. E-vitamiini edistää solujen suojaamista hapettumisstressiltä.

E-vitamiini on antioksidantti, joka edistää solujen suojaamista hapettumisstressiltä. Antioksidantit ovat yhdisteitä, jotka neutralisoivat reaktiivisia happiyhdisteitä, joita syntyy sivutuotteina mm. elimistön polttaessa happea. E-vitamiini toimii antioksidanttina kehossa yhdessä muiden antioksidanttien, kuten esimerkiksi C-vitamiinin kanssa. C-vitamiini edistää E-vitamiinin palautumista pelkistyneeseen muotoon.

E-vitamiini varastoituu kehoon

Tunnettuja elintärkeitä vitamiineja on 13. E-vitamiini on rasvaliukoinen vitamiini kuten D-vitamiini. Vitamiini yhdistyy rasvaan ja imeytyy vereen suolistossa. Yli puolet syömästämme E-vitamiinin määrästä imeytyy elimistöön terveillä ihmisillä. Kehomme varastoi noin gramman verran E-vitamiinia. Suurin osa varastoituu rasvakudokseen, mutta myös solujen pinnalle ja veren rasvamolekyyleihin. Maksa, keuhkot, lihakset, sydän ja lisämunuaiset sisältävät paljon E-vitamiinia. Luonnollinen E-vitamiini on aktiivisin.

E-vitamiineja on 8 erilaista ja ne voidaan jakaa kahteen ryhmään:

  • Tokoferolit
  • Tokotrienolit

Yleisimmin luonnossa esiintyy alfa-tokoferolia. Tokoferoli-sana tarkoittaa ”tuottaa jälkeläisiä”. Vitamiini sai tämän nimen, kun se 1920-luvulla löydettiin – rotat, jotka eivät saaneet E-vitamiinia steriloituvat eivätkä voineet lisääntyä. Luonnollinen E-vitamiini kaikissa alfa-tokoferolimuodoissaan on tuplasti aktiivisempi verrattuna synteettisiin E-vitamiineihin.

E-vitamiinin lähteet

Kuten useimpia antioksidantteja, myös E-vitamiinia löytyy monista värikkäistä hedelmistä ja kasviksista, esimerkiksi punaisesta paprikasta, vihreistä lehtivihanneksista ja kuivatuista aprikooseista. Muita rikkaita E-vitamiinin lähteitä ovat kasvisöljyt, täysjyvät, vehnänalkiot ja -leseet, pehmeä kasvimargariini, pähkinät ja siemenet. E-vitamiinia voidaan sietää melko suuria määriä, jopa 100-800 mg päivässä. Ruokatutkimukset ovat osoittaneet, että syömme vähemmän E-vitamiinia kuin viranomaiset suosittelevat.

E-vitamiini estää hapettumisen

1940-luvulla huomattiin, että E-vitamiini voi suojata tyydyttymättömiä rasvahappoja hapettumiselta. E-vitamiinia voidaan lisätä elintarvikkeisiin, kuten esimerkiksi kalaöljyihin, jotta ne pysyvät tuoreina ja eivät hapetu.

Voita 10 000 euron arvoinen unelmaloma!

Voita 10 000 euron arvoinen unelmaloma!

VitaePron 15-vuotisjuhlan kunniaksi arvomme 10 000 € matkalahjakortin!

Voita 10 000 euron arvoinen unelmaloma!

VitaePron 15-vuotisjuhlan kunniaksi arvomme 10 000 € matkalahjakortin!

Kultainen matkalippu

Kultainen matkalippu

Oletko sinä 1 000 €:n kultaisen matkalipun voittaja?

Kultainen matkalippu

Oletko sinä 1 000 €:n kultaisen matkalipun voittaja?

Voita 10 000 euron arvoinen unelmaloma!

Voita 10 000 euron arvoinen unelmaloma!

VitaePron 15-vuotisjuhlan kunniaksi arvomme 10 000 € matkalahjakortin!

Voita 10 000 euron arvoinen unelmaloma!

VitaePron 15-vuotisjuhlan kunniaksi arvomme 10 000 € matkalahjakortin!

Laadukkaat ravintolisät vaivattomasti suoraan kotiin!

Laadukkaat ravintolisät vaivattomasti suoraan kotiin!

VitaeLabilta saat laadukkaat ja tutkitut ravintolisät. Palvelukokonaisuuteen kuuluu tuotteiden kotiintoimitus. Lue tästä lisää tuotteistamme ja tilaa!

Tilaa laadukkaat ja turvalliset ravintolisät suoraan kotiin toimitettuna!

Käyttäjien kokemuksia

Käyttäjien kokemuksia

VitaeLabilla on tuhansia tyytyväisiä asiakkaita. Saamme usein palautetta tyytyväisiltä asiakkailtamme. Lue muutama asiakaskertomuksistamme tästä.

VitaeLabilla on tuhansia tyytyväisiä asiakkaita. Saamme usein palautetta tyytyväisiltä asiakkailtamme.