Sydämen terveys

Sydämen terveys

Kehon verenkiertojärjestelmä huolehtii, että ravintoaineita ja happea kulkeutuu kaikkiin kehon osiin. Verenkiertojärjestelmä koostuu pumpusta – eli sydämestä – ja suonista, joka on täynnä verta.

Sydän on ikäänkuin konehuone, joka rakentuu venttiileillä varustetuista lihaksista, jotka huolehtivat, että verta pumpataan vain yhteen suuntaan. Kun sydänlihas supistuu, syntyy painetta, joka saa veren virtaamaan verisuonissa kaikkialle kehoon. Sydän on erittäin kestävä – se alkaa lyödä jo 3 viikkoisella sikiöllä ja jatkuu ilman taukoja koko loppuelämän ajan. 

Tauotta sykkivä sydän

Kaikki elimet ovat riippuvaisia sydämen normaalista toiminnasta, jotta ne saavat tasaisesti happea ja ravintoaineita. Levossa sydän lyö 50–70 lyöntiä minuutissa, ja jokainen sydänkammio pumppaa noin 5 litraa verta minuutissa. Normaalipituisen elämän aikana sydän lyö jopa 3 miljardia kertaa ja pumppaa verta suunnilleen öljytankkerillisen verran.

Mitä voit tehdä sydämesi hyväksi?

Syömällä terveellisesti ja monipuolisesti sekä liikkumalla huolehdit kehostasi ja hyvinvoinnistasi. Liuta tutkimuksia on osoittanut, että fyysiset ponnistelut ovat hyvän sydänterveyden kannalta tärkeitä. Sydämen terveyden kannalta puoli tuntia päivässä on riittävä määrä (Lähde: Nordic Nutrition Recommendations 2004).

  • Liiku vähintään 30 minuuttia päivässä, sillä kaikki liikunta on hyväksi niin sydämelle, keholle kuin mielelle. Jo pienet teot päivässä ovat terveyden kannalta tärkeitä. Voit vaikka hissin sijaan nousta raput tai käydä kävelyllä tai uimassa. Liikkuminen voi vaikuttaa myös muihin sydämen kannalta tärkeisiin kehon toimintoihin, kuten veren rasvatasoihin ja verenpaineeseen.
  • Syö terveellisesti, sillä se mitä syöt ja juot vaikuttavaa terveyteesi. Koska ruokavaliolla on suuri merkitys sydämen terveyteen, kannattaa ruokavaliossa ja ateriarytmeissä pyrkiä noudattamaan suomalaisia ravitsemussuosituksia. Myös kansainvälisesti ollaan yhtä mieltä siitä, että tyydyttyneitä rasvoja ja suolaa tulisi vähentää. On todistettu, että päivittäinen 250 mg:n saanti pitkäketjuisia, merenelävistä saatavia, omega-3-rasvahappoja, DHA & EPA, edistää sydämen normaalia toimintaa.

Sydänystävällisen ruokavalion pääpiirteet

Sydänystävällinen ruokavalio on oikeastaan sama asia kuin kaikille yleensä suositeltu terveellinen ruokavalio.

  • Säännöllinen ateriarytmi ja sopivan kokoiset annokset
  • Runsaasti kasviksia, marjoja ja hedelmiä
  • Leivät ja viljatuotteet runsaskuituisina täysjyväviljatuotteina
  • Kohtuullinen määrä pehmeää, kasviperäistä rasvaa
  • Säännöllisesti kalaa (2-3 kertaa viikossa, kalalajeja vaihdellen)
  • Vain vähän kovaa rasvaa
  • Suolaa vain vähän
  • Valitse vesi tai vähän natriumia sisältävä kivennäisvesi janojuomaksi ja juo riittävästi

Lähde: Suomen Sydänliitto ry, Ravinto sydänterveyden edistämisessä, Sydänliiton ravitsemussuositukset ja www.sydänliitto.fi