Hyvän olon ohjeet

VitaeLabin Hyvän olon -sivuille on koottu ideoita ruoanlaittoon ja vinkkejä terveelliseen elämään.

VitaeLabin tavoitteena on lisätä asiakkaidemme hyvää oloa. Hyvinvointia voi edistää terveellisellä ruokavaliolla ja säännöllisellä liikunnalla. Täältä löydät ideoita arjen ruoanlaittoon ja liikkumiseen.

Poke bowl

Havaijilaisten kansallisruoka poke syntyy raa'asta kuutioidusta kalasta. Useimmiten se tarjotaan kulhosta riisin ja erilaisten kasvislisukkeiden kanssa. Pyydä kalakauppiaaltasi tuoreinta mahdollista lohta, se on tämän ruoan onnistumisen avain.

Smoothiet

Smoothie on oiva aamu- tai välipala. Näissä kolmessa reseptissä on kaikissa pientä jujua makunsa puolesta, lisäksi ne ovat täynnä terveellisiä ainesosia ja vieläpä ilo silmälle! Kaikki reseptit ovat maidottomia ja gluteenittomia ja mitoitettu kahdelle hengelle.

Aineenvaihdunta ja energiankulutus

Mitä aineenvaihdunta tarkoittaa ja mihin kaikkeen energiaa kuluu? Aikuisen naisen keskimääräinen energiantarve vuorokaudessa on 1800–2100 kilokaloria (kcal) ja miehen 2200–2600 kcal, mutta yksilölliset erot voivat olla suuria. Liikunnan avulla voit lisätä energiankulutustasi. 

Kurpitsakakku

Mehevä gluteeniton kahvikakku saa makua joulun mausteista, kurpitsapyreestä, karpaloista ja omenasta. Kookossokeri on terveellisempi ja ekologisempi makeuttaja, joka tuo kakkuun hieman karamellimaista makua.

Paahdettua broileria ja maa-artisokkaa

Tätä sahramilla maustettua uuniruokaa sopii tarjota hienommallakin aterialla. Maa-artisokissa on persoonallinen, hieman makea ja pähkinäinen maku. Ne tummuvat nopeasti, joten jos et käytä kuorittuja maa-artisokkia heti, laita ne odottamaan sitruunalla maustettuun veteen.

Punajuuri-fetarisotto ohrasta

Syksyn herkullisin risotto syntyy punajuurista ja fetasta. Ruoan jujuna on vaihtaa perinteinen riisi kotimaiseen ohraan. Tuore tilli viimeistelee makuelämyksen.

6 vinkkiä lenkkeilyn aloittamiseen

Onko sinulla kipinä lenkkeilyyn, mutta et tiedä mistä lähteä liikkeelle? Lenkkeily on hyvä liikuntamuoto, joka sopii lähes kaikenikäisille. Säännöllinen harjoittelu edistää terveyttä ja parantaa kuntoa. Lenkkeily on edullinen harrastus, sillä voit tehdä sitä melkeinpä missä tahansa – tarvitset vaan omalle jalalle sopivat kunnolliset juoksukengät ja ”askeleen” ovesta ulos. 

Karibialainen kalakeitto

Karibialaisessa kalakeitossa on ripaus eksotiikkaa ja ihanasti väriä sekä makua. Kokeile ja ihastu! 

Grillipihvi ja lehtipersilja-parmesansalaatti

Grillipihvit salaatin kera maistuvat etenkin kesällä. Valmista naudan ulkofileepihvit grillissä tai parilapannulla. Tarjoile ne maukkaan lehtipersilja-parmesansalaatin kera. Helppoa ja nopeaa sekä herkullista!

Grillatut possuvartaat & varhaiskaalisalaatti

Grillatut possuvartaat ovat saaneet inspiraationsa vietnamilaisesta keittiöstä. Valmista vartaiden kaveriksi kevyt ja raikas kaalisalaatti, jossa ei tuoreiden yrttien kanssa säästellä.

3 x Nice Cream

Nice cream on yhtä herkullista kuin jäätelö, mutta yhtä terveellistä kuin banaani. Pakastetusta banaanista syntyy jäätelö moneen ruokavalioon, sillä se on maidoton, sokeriton ja vegaaninen. Maustamisessa vain mielikuvitus on rajana. Millainen on sinun suosikkisi?

Lohitacot avokadosalsalla

Tässä herkullisessa reseptissä tortillat täyttyvät terveellisillä raaka-aineilla. Lohesta ja avokadosta saat runsaasti mm. omega-3-rasvahappoja. Potkua täytteeseen tuovat chili ja lime - tuoretta korianteria unohtamatta. Tarjoile punakaalin ja fetajuuston kera. 

Valkosuklaa Rocky Road

Jouluna saa herkutella − luvalla. Tässä herkullisessa Rocky Roadissa yhdistetään jouluun kuuluvat pähkinät ja suklaa yhteen mm. vaahtokarkkien ja karpaloiden kanssa. Tästä reseptistä saat n. 24 pientä herkkupalaa kahvipöydän kaunistukseksi.

Jogurttibrownies

Tasapainoinen ja terveellisesti koostettu ruokavalio sallii herkuttelun silloin tällöin. Ihana brownies saa luonnetta jogurtista. Syntisen hyvää herkkua riittää pienempikin pala.

Possutacot

Hieman erilainen, mutta erinomainen täyte tortilloille syntyy possusta ja mustapavuista. Voimakkaiden makujen maustama paistos saa pehmeyttä kookosmaidosta ja raikkautta ananasmehusta. 

Proteiinipannukakut

Aamulla on lupa herkutella – terveellisesti! Näissä pannukakuissa on kaikki kohdillaan: banaanista tulee sopiva makeus ja kananmunista nälkää pitävää proteiinia. Pieni liraus vaahterasiirappia tekee arjesta luksusta.

Tomaatti-kotijuustosalaatti

Tomaatti-kotijuustosalaatti maistuu kevyenä lounaana tai grilliruoan lisukkeena. Vaihtelua makuun ja ulkonäköön saat kokeilemalla erilaisia tomaattilajikkeita. Kirsikkatomaatit ja miniluumutomaatit tuovat enemmän makeutta ja lisäväriä saat keltaisilla tai oransseilla tomaateilla. Kokeile ja nauti!

Raparperijuoma

Kesän raikkain janojuoma syntyy raparperista. Voit tehdä kerralla isommankin satsin, juoma säilyy jääkaapissa noin viikon. 

Energiseksi oikealla ruokavaliolla!

Tunnetko itsesi väsyneeksi? Osa väsymyksestä saattaa johtua ruokailutottumuksistasi, joihin voit itse vaikuttaa. Riittävän unen ja reippaan liikunnan lisäksi väsymystä voi ehkäistä oikeanlaisella ravinnolla. Lue vinkit siitä, miten voit saada enemmän energiaa oikeanlaisesta ruokavaliosta.  

Parsakaali-valkopapukeitto

Parsakaalista ja pavuista saat maukkaan ja terveellisen keiton. Parsakaali tuo lautaselle paljon väriä ja sisältää mm. runsaasti C-, E- ja A-vitamiinia, eräitä B-vitamiineja ja rautaa. Ruokaisan tästä keitosta tekevät sen joukkoon piilotetut pavut – parmesanjuusto viimeistelee makunautinnon!

Savulohisalaatti ja avocadokastike

Terveellinen ja maukas salaatti on mainio lounas tai kevyt mutta ravitseva illallinen. Ravitsemussuositusten mukaisesti kalaa kannattaa syödä 2–3 kertaa viikossa. Lohesta saat esim. omega-3-rasvahappoja ja parsakaalista C-vitamiinia. Hyvää tekeviä aineksia ei tästä salaatista puutu!

Massaman curry naudanlihasta

Kylmenneet säät houkuttelevat hauduttelemaan tuhteja lihapatoja. Kokeile vaihteeksi thaimaalaista massaman currya, jonka syvän mausteisen maut ihastuttavat. Erikoisempia raaka-aineita löytää nykyään suuremmista marketeista, mutta lopputulos ei kärsi kaffirlimen lehtien tai tamarindin puutteestakaan.

Sieni-linssiburgerit ja bataattiranskalaiset

Syksy on sienien sesonkiaikaa ja sadosta voi nauttia myös burgerin muodossa. Voit käyttää sieni-linssipihveihin lähes mitä sieniä vain, kunhan muistat ryöpätä sitä kaipaavat lajikkeet ensin. Myös herkkusienet ajavat asiansa. Täysin vegaanisen burgerin saat käyttämällä vegaanista majoneesia.

Liikunnalla hyvää oloa

Pertti Karppinen kertoo liikunnan suotuisista vaikutuksista hyvinvointiin ja antaa vinkkejä liikunnan harrastamiseen. Säännöllinen ja monipuolinen liikunta edistää terveyttä ja tuo hyvää oloa. Pertti kannustaa kaikkia liikkumaan ja pyytämään kaverinkin mukaan. 

Gluteeniton omenapiiras

Syyskauden ehdoton ykkösleivonnainen on omenapiiras. Leivo piirakka gluteenittomilla jauhoilla, niin se sopii myös keliaakikoille. Kokeile myös vaihtaa valkoinen sokeri astetta terveellisempään demerara-sokeriin ja anna omenapiiraalle villiä twistiä sitruunatimjamilla. Tarjoile vaniljajäätelön kera.

Kesäkurpitsa-fetasalaatti ja lohivartaat

Kesän parhaat ruoat syntyvät muutamasta laadukkaasta raaka-aineesta. Grillatun lihan tai kalan kaveriksi sopivat täydellisesti simppelit salaatit, joiden sekaan voi napsia villivihanneksia omalta pihamaalta. Kokeile mainiota nokkosvinegrettiä myös muiden salaattien kastikkeena.

Lammaspata

Lampaan tai karitsan paistilihasta saa loihdittua herkullisen lammaspadan, jonka voi tarjoilla esimerkiksi muusin tai riisin kera. Lampaan sijaan lihana voi käyttää myös naudan paistia. 

Kana-couscous

Loihdi vaihtelua arkeen ja kokeile jotakin uutta. Marokkolaiseen tapaan valmistettu kana-couscous sisältää paljon kasviksia ja kokonaisuuden kruunaa raikas jugurttikastike.  Loistava ateria niin arkena kuin viikonloppunakin. Kokeile ja ihastu!

Pavlova

Pavlova on kuohkea ja suussa sulava marenkiunelma, joka kuuluu ehdottomasti jälkiruokakakkujen tai -leivosten aateliin. Sen kerrotaan saaneen nimensä venäläisen ballerinan Anna Pavlovan mukaan. Täytteenä voi käyttää marjojen sijaan myös hedelmiä.

Moderni mantelikala

Uusien ravitsemussuositusten mukaisesti terveyttä ylläpitävä ruokavalio sisältää kalaa ja pähkinöitä. Kouluruokalasta tuttu mantelikala muuntuu salonkikelpoiseksi ateriaksi, jota kelpaa tarjota vaikka sunnuntailounaalla. Lisukkeeksi valmistetaan lämmin salaatti lehtikaalista ja pinaatista.

Hyvän olon jumppa

Hyvän olon jumppa on fysioterapeutin suunnittelema perusjumppa, jonka avulla huolehdit hyvinvoinnistasi. Jumppaohjeet on suunniteltu siten, että jumppa kohdistuu koko keholle ja näin ylläpitää kuntoasi kokonaisvaltaisesti. Jumpan voit suorittaa vaikka samalla, kun katsot TV:tä.