DHA-rasvahapot

DHA-rasvahapot

DHA on elintärkeä omega-3-rasvahappo, joka edistää aivotoiminnan ja näön pysymistä normaaleina. DHA edistää myös sydämen normaalia toimintaa.

Kehomme on riippuvainen elintärkeistä omega-3-rasvahapoista. Uusimmat tutkimukset ovat osoittaneet, että erityisesti DHA on tärkeä edistämään aivotoiminnan ja näön pysymistä normaaleina*.

Mitä DHA on?

DHA (dokosaheksaeenihappo) on olennainen rasvahappo, joka on elintärkeä, jotta kehomme toimii parhaalla mahdollisella tavalla. DHA on määräävä rasvahappo suurimmassa osassa elimiä. Aivoissa, silmissä ja hermostossa on DHA:ta eniten kaikista rasvahapoista.

Miten DHA-rasvahapot vaikuttavat kehossamme?

Kehon solut tunnistavat ravinnosta saatavan DHA:n ja voivat käyttää sitä kehon keskeisiin toimintoihin.

Tärkeää aivojen toiminnalle

Aivot on kehon rasvaisin elin. DHA-pitoisuus kaikista rasvahapoista on 11 %. Rasvahapot osallistuvat useisiin eri aivotoimintoihin. Tutkimukset osoittavat, että DHA:lla on tärkeä rooli signaalien välittämisessä aivoissa ja sen vuoksi DHA edistää aivotoimintojen pysymistä normaalina, kuten esimerkiksi oppimista ja muistia*.

Tärkeää sydämelle

Rasvasolut ovat solujen pintojen rakennuspalikoita kehossamme. Riittävä määrä tyydyttymättömiä rasvoja omega-3-rasvahappojen muodossa pitää solupinnan pehmeänä ja joustavana. Tämä on yksi syy, minkä vuoksi DHA edistää sydämen normaalia toimintaa*.

DHA ja näkö

Silmän verkkokalvon rasvahapoista 9% on DHA:ta. DHA on tärkeää silmän fotoreseptorien eli valoärsykkeitä vastaanottavan elimien toiminnan kannalta. Päivittäisellä 250 mg DHA:n saannilla voidaan edistää näön pysymistä normaalina.

DHA:n saanti ravinnosta

Kasveista saatava omega-3 on lyhytketjuisessa ALA-muodossa ja sen täytyy muuntautua pidempiketjuiseksi EPA:ksi ja edelleen DHA:ksi, jotta elimistö voi käyttää sitä hyväkseen. Ihmiskeho pystyy muuttamaan vain pienen osan kasviöljyistä saatavasta ALA-rasvahaposta DHA:ksi. Sen vuoksi kalaöljyllä saavutetaan sama DHA-rasvahappojen taso jo huomattavasti pienemmillä määrillä kuin kasviöljyjä syömällä.

Onkin tärkeää, että saamme pitkäketjuisia omega-3-rasvahappoja ruoasta. Rasvainen kala, kuten lohi, silli ja makrilli sisältävät DHA:ta. Valtion ravitsemusneuvottelulautakunta suosittelee, että kalaa olisi hyvä syödä vähintään kaksi kertaa viikossa.

* Ilmoitettu vaikutus saadaan nauttimalla päivittäin 250 mg kyseistä DHA:ta.

Voita 10 000 euron arvoinen unelmaloma!

Voita 10 000 euron arvoinen unelmaloma!

VitaePron 15-vuotisjuhlan kunniaksi arvomme 10 000 € matkalahjakortin!

Voita 10 000 euron arvoinen unelmaloma!

VitaePron 15-vuotisjuhlan kunniaksi arvomme 10 000 € matkalahjakortin!

Voita 10 000 euron arvoinen unelmaloma!

Voita 10 000 euron arvoinen unelmaloma!

VitaePron 15-vuotisjuhlan kunniaksi arvomme 10 000 € matkalahjakortin!

Voita 10 000 euron arvoinen unelmaloma!

VitaePron 15-vuotisjuhlan kunniaksi arvomme 10 000 € matkalahjakortin!

Kultainen matkalippu

Kultainen matkalippu

Oletko sinä 1 000 €:n kultaisen matkalipun voittaja?

Kultainen matkalippu

Oletko sinä 1 000 €:n kultaisen matkalipun voittaja?

Käyttäjien kokemuksia

Käyttäjien kokemuksia

VitaeLabilla on tuhansia tyytyväisiä asiakkaita. Saamme usein palautetta tyytyväisiltä asiakkailtamme. Lue muutama asiakaskertomuksistamme tästä.

VitaeLabilla on tuhansia tyytyväisiä asiakkaita. Saamme usein palautetta tyytyväisiltä asiakkailtamme.

Laadukkaat ravintolisät vaivattomasti suoraan kotiin!

Laadukkaat ravintolisät vaivattomasti suoraan kotiin!

VitaeLabilta saat laadukkaat ja tutkitut ravintolisät. Palvelukokonaisuuteen kuuluu tuotteiden kotiintoimitus. Lue tästä lisää tuotteistamme ja tilaa!

Tilaa laadukkaat ja turvalliset ravintolisät suoraan kotiin toimitettuna!