Terveystietoa

VL_FI_1200x600_Seleeni.jpg

Seleeni

Seleeni on tärkeä kivennäisaine, jota saamme ruoasta. Seleenin määrä maaperässä vaikuttaa siihen, paljonko seleeniä on ruoassa.

Elimistö sisältää 13–30 mg seleeniä. Seleeni kuuluu kivennäisaineiden ryhmään, joita kutsutaan välttämättömäksi hivenaineiksi. Seleeniä esiintyy verihiutaleissa, kilpirauhasessa, maksassa, munuaisissa, sydämessä ja lihaksissa.

Mitä seleeni tekee elimistössä?

Seleeni on antioksidantti, joka edistää solujen suojaamista hapettumisstressiltä. Lisäksi seleenillä on monia muita vaikutuksia.

Seleeni edistää:

  • hiusten ja kynsien pysymistä normaaleina
  • immuunijärjestelmän normaalia toimintaa
  • kilpirauhasen normaalia toimintaa
  • solujen suojaamista hapettumisstressiltä
  • normaalia siittiöiden muodostusta

Seleeni edistää solujen suojaamista hapettumisstressiltä

Seleeniä tarvitaan useiden kymmenien erilaisten entsyymien ja muiden proteiinien toimintaan. Seleeni sitoutuu proteiineihin elimistössä ja toimii osana elimistön omaa antioksidanttipuolustusta. Glutationiperoksidaasi on esimerkki antioksidantista, jonka elimistö itse tuottaa ja joka tarvitsee seleeniä toimiakseen. Glutationiperoksidaasi on tarpeen, koska se estää rasvaa härskiintymistä elimistössä. Siksi seleenin saanti edistää solujen suojaamista hapettumisstressiltä.

Seleenin lähteet

Suositeltu päivittäinen seleenin tarve on 50–60 µg/päivä. Kalat ja äyriäiset ovat hyviä seleenin lähteitä. Myös esimerkiksi viljat, maito ja liha voivat sisältää seleeniä. Seleenin määrä riippuu siitä, paljonko seleeniä on maaperässä, jossa ihmisten ja eläinten ravintona käytettävää viljaa viljellään. Päiväsaannin ylärajaksi on määritelty aikuiselle 300 µg/vrk.

VitaePro tuotepaketti
  • Lihasten ja nivelten hyvinvointiin

VitaePro

  • Tehokas koostumus erityisesti lihaksille, nivelille ja vastustuskyvylle
  • UUTTA! Nyt entistäkin parempi sydämelle
  • Tutustumistarjous: ensimmäiset 6 viikkoa -50 %

Kokeile puoleen hintaan

Nyt vain 14,75€ 29,50€

Laadukkaat ainesosat koko kehon hyvinvointiin:

NIVELILLE: Boswellia serrata auttaa pitämään nivelissä viileän ja miellyttävän tunteen. LIHAKSILLE: D3-vitamiini edistää normaalin lihastoiminnan ylläpitämistä. VASTUSTUSKYVYLLE: Seleeni, B12-, C- ja D3-vitamiini edistävät immuunijärjestelmän normaalia toimintaa. SYDÄMELLE: Omega-3-rasvahapot sisältävät DHA:ta ja EPA:a, jotka edistävät sydämen normaalia toimintaa. Tutkittu vaikutus sydämen normaaliin toimintaan 250 mg:lla EPA:a ja DHA:ta (2 kapselia/vrk). VERENKIERROLLE: Oliiviöljyn polyfenolit edistävät veren rasva-aineiden suojaamista hapettumisstressiltä. Hyödyllinen vaikutus saavutetaan nauttimalla vähintään 5 mg hydroksityrosolia, joka vastaa 20 g oliiviöljyä. SUOJAA SOLUJA: Antioksidantit seleeni, C- ja E-vitamiini edistävät solujen suojaamista hapettumisstressiltä. VÄHENTÄÄ VÄSYMYSTÄ: B12- ja C-vitamiini auttavat vähentämään väsymystä ja uupumusta.