Terveystietoa

VL_FI_D_vitamiini_1200x600.jpg

D-vitamiini

D-vitamiini on elintärkeä vitamiini, joka edistää kalsiumin normaalia imeytymistä ja hyödyntämistä.

Riittävä D-vitamiinin saanti on välttämätöntä luuston hyvinvoinnin kannalta. Ihmisessä on noin 1 kg kalsiumia, joka on luuston tärkein rakennusaine. Kalsiumia tarvitaan jatkuvasti luuston rakennusaineeksi ja sen imeytymishäiriö aiheuttaa luuston haurastumista. Riittävä D-vitamiinin saanti edistää veren normaalia kalsiumtasoa ja auttaa luita ja hampaita pysymään normaaleina.

D-vitamiini edistää myös toisen meille tärkeän mineraalin, fosforin imeytymistä ja hyödyntämistä.

D-vitamiini ja lihakset

Hyvä lihaskunto on tärkeää, jotta voimme pysyä aktiivisina ja liikuntakykyisinä läpi koko elämän. D-vitamiini edistää normaalin lihastoiminnan ylläpitämistä.

D-vitamiinin saantisuositus

Monilla ikääntyneillä, etenkin naisilla on heikko luusto. Tämä voidaan estää kalsiumin, K2-vitamiinin ja D-vitamiinin avulla, sillä nämä ravintoaineet edistävät luiden pysymistä normaaleina.

D-vitamiinin saantisuositus aikuisille on 10 μg/vrk (THL/2014). Valtion ravitsemusneuvottelukunta suosittelee, että iäkkäämmät ihmiset, jotka oleilevat vain vähän ulkona päivänvalossa, ottaisivat D-vitamiinilisää. Ikäihmisten D-vitamiinin saannin heikkeneminen johtuu siitä, että ihossa tapahtuva synteesi menettää tehoaan ja ruoan syönti ja ulkoaktiviteetit usein iän myötä luonnostaan vähenevät.

On tärkeää varmistaa D-vitamiinin riittävä saanti koko elämän ajan, ylläpitääksemme luuston kuntoa myös ikääntyessämme.

D-vitamiinin yliannostus

Kehomme voi itse tuottaa D-vitamiinia ihon altistuessa auringon säteille. Rasvaliukoinen D-vitamiini varastoituu elimistöön, jolloin reserviä voidaan hyödyntää mahdollisessa puutostilassa. D-vitamiinia ei kuitenkaan aina pääse muodostumaan riittävästi Euroopan maissa, etenkään talvikuukausina.

Huomioithan, että jos käytät auringossa UV-suojakertoimellista aurinkovoidetta, eivät UV-säteet läpäise rasvakerrosta. Näin myöskään keho ei voi muodostaa D-vitamiinia yhtä paljon, kuin auringonpaisteessa ilman suojakertoimellista aurinkovoidetta. Auringon valosta ei voi saada D-vitamiinin yliannostusta. Suositusten mukaisesta D-vitamiinin saannista kannattaa siis huolehtia vuoden ympäri.

Ihon tumma pigmentti

Ihmisten, joilla on erityisen tummapigmenttinen iho, on vaikeampi tuottaa D-vitamiinia, koska juuri pigmentti eli melaniini kilpailee D-vitamiinin tuotannon kanssa.

D-vitamiini osallistuu solujen jakautumisprosessiin

Solujen jakautuminen on kudosten synnyn ja kasvun perusta. D-vitamiini osallistuu solujen jakautumisprosessiin.

Tutkijat tuntevat nykyään 13 eri vitamiinia, joista neljä on rasvaliukoisia ja loput vesiliukoisia. D-vitamiini kuuluu rasvaliukoisten vitamiinien ryhmään. Rasva- ja vesiliukoisuuden välinen ero on tärkeä, koska se kertoo varastoituvatko ne soluihin tai elimiin vai liukenevatko ne pois elimistöstä. Rasvaliukoiset vitamiinit varastoituvat maksaan, josta reserviä voidaan käyttää hyväksi mahdollisessa vitamiinin puutostilassa.

A-, D-, E- ja K-vitamiinit ovat rasvaliukoisia. Ne sitoutuvat rasvaan ja imeytyvät verenkiertoon suolistosta.

VitaePro ravintolisä
VitaePro
Tehokas koostumus erityisesti lihaksille, nivelille ja vastustuskyvylle. UUTTA! Nyt entistäkin parempi sydämelle
14,75€ 29,50€
Cal-Mag ravintolisä
Cal-Mag
Luuston ja lihasten hyvinvointiin kehitetty täsmätuote.
6,95€ 13,90€
Collagen Forte ravintolisä
Collagen Forte
Collagen Forte nivelten hyvinvointiin. Sisältää tyypin II kollageenia, seleeniä ja C-vitamiinia.
12,45€ 24,90€