Terveystietoa

VL_FI_1200x600_DHA_rasvahapot.jpg

DHA-rasvahapot

DHA on elintärkeä omega-3-rasvahappo, joka edistää aivotoiminnan ja näön pysymistä normaaleina. DHA edistää myös sydämen normaalia toimintaa.

DHA on elintärkeä omega-3-rasvahappo, joka edistää aivotoiminnan ja näön pysymistä normaaleina. DHA edistää myös sydämen normaalia toimintaa.

Kehomme on riippuvainen elintärkeistä omega-3-rasvahapoista. Uusimmat tutkimukset ovat osoittaneet, että erityisesti DHA on tärkeä edistämään aivotoiminnan ja näön pysymistä normaaleina*.

Mitä DHA on?

DHA (dokosaheksaeenihappo) on olennainen rasvahappo, joka on elintärkeä, jotta kehomme toimii parhaalla mahdollisella tavalla. DHA on määräävä rasvahappo suurimmassa osassa elimiä. Aivoissa, silmissä ja hermostossa on DHA:ta eniten kaikista rasvahapoista.

Miten DHA-rasvahapot vaikuttavat kehossamme?

Kehon solut tunnistavat ravinnosta saatavan DHA:n ja voivat käyttää sitä kehon keskeisiin toimintoihin.

Tärkeää aivojen toiminnalle

Aivot on kehon rasvaisin elin. DHA-pitoisuus kaikista rasvahapoista on 11 %. Rasvahapot osallistuvat useisiin eri aivotoimintoihin. Tutkimukset osoittavat, että DHA:lla on tärkeä rooli signaalien välittämisessä aivoissa ja sen vuoksi DHA edistää aivotoimintojen pysymistä normaalina, kuten esimerkiksi oppimista ja muistia*.

Tärkeää sydämelle

Rasvasolut ovat solujen pintojen rakennuspalikoita kehossamme. Riittävä määrä tyydyttymättömiä rasvoja omega-3-rasvahappojen muodossa pitää solupinnan pehmeänä ja joustavana. Tämä on yksi syy, minkä vuoksi DHA edistää sydämen normaalia toimintaa*.

DHA ja näkö

Silmän verkkokalvon rasvahapoista 9% on DHA:ta. DHA on tärkeää silmän fotoreseptorien eli valoärsykkeitä vastaanottavan elimien toiminnan kannalta. Päivittäisellä 250 mg DHA:n saannilla voidaan edistää näön pysymistä normaalina.

DHA:n saanti ravinnosta

Kasveista saatava omega-3 on lyhytketjuisessa ALA-muodossa ja sen täytyy muuntautua pidempiketjuiseksi EPA:ksi ja edelleen DHA:ksi, jotta elimistö voi käyttää sitä hyväkseen. Ihmiskeho pystyy muuttamaan vain pienen osan kasviöljyistä saatavasta ALA-rasvahaposta DHA:ksi. Sen vuoksi kalaöljyllä saavutetaan sama DHA-rasvahappojen taso jo huomattavasti pienemmillä määrillä kuin kasviöljyjä syömällä.

Onkin tärkeää, että saamme pitkäketjuisia omega-3-rasvahappoja ruoasta. Rasvainen kala, kuten lohi, silli ja makrilli sisältävät DHA:ta. Valtion ravitsemusneuvottelulautakunta suosittelee, että kalaa olisi hyvä syödä vähintään kaksi kertaa viikossa.

* Ilmoitettu vaikutus saadaan nauttimalla päivittäin 250 mg kyseistä DHA:ta.

VitaePro ravintolisä
VitaePro
Tehokas koostumus erityisesti lihaksille, nivelille ja vastustuskyvylle. UUTTA! Nyt entistäkin parempi sydämelle
14,75€ 29,50€
OmegaPro
OmegaPro
Laadukkaita omega-3-rasvahappoja sekä D-, E- ja K2-vitamiinia.
12,95€ 25,90€
Collagen Forte ravintolisä
Collagen Forte
Collagen Forte nivelten hyvinvointiin. Sisältää tyypin II kollageenia, seleeniä ja C-vitamiinia.
12,45€ 24,90€