Terveystietoa

VL_FI_1200x600_E-vitamiini.jpg

E-vitamiini

E-vitamiini on yksi vitamiineista, joka toimii samalla myös antioksidanttina. E-vitamiini edistää solujen suojaamista hapettumisstressiltä.

E-vitamiini on antioksidantti, joka edistää solujen suojaamista hapettumisstressiltä. Antioksidantit ovat yhdisteitä, jotka neutralisoivat reaktiivisia happiyhdisteitä, joita syntyy sivutuotteina mm. elimistön polttaessa happea. E-vitamiini toimii antioksidanttina kehossa yhdessä muiden antioksidanttien, kuten esimerkiksi C-vitamiinin kanssa. C-vitamiini edistää E-vitamiinin palautumista pelkistyneeseen muotoon.

E-vitamiini varastoituu kehoon

Tunnettuja elintärkeitä vitamiineja on 13. E-vitamiini on rasvaliukoinen vitamiini kuten D-vitamiini. Vitamiini yhdistyy rasvaan ja imeytyy vereen suolistossa. Yli puolet syömästämme E-vitamiinin määrästä imeytyy elimistöön terveillä ihmisillä. Kehomme varastoi noin gramman verran E-vitamiinia. Suurin osa varastoituu rasvakudokseen, mutta myös solujen pinnalle ja veren rasvamolekyyleihin. Maksa, keuhkot, lihakset, sydän ja lisämunuaiset sisältävät paljon E-vitamiinia. Luonnollinen E-vitamiini on aktiivisin.

E-vitamiineja on 8 erilaista ja ne voidaan jakaa kahteen ryhmään:

  • Tokoferolit
  • Tokotrienolit

Yleisimmin luonnossa esiintyy alfa-tokoferolia. Tokoferoli-sana tarkoittaa ”tuottaa jälkeläisiä”. Vitamiini sai tämän nimen, kun se 1920-luvulla löydettiin – rotat, jotka eivät saaneet E-vitamiinia steriloituvat eivätkä voineet lisääntyä. Luonnollinen E-vitamiini kaikissa alfa-tokoferolimuodoissaan on tuplasti aktiivisempi verrattuna synteettisiin E-vitamiineihin.

E-vitamiinin lähteet

Kuten useimpia antioksidantteja, myös E-vitamiinia löytyy monista värikkäistä hedelmistä ja kasviksista, esimerkiksi punaisesta paprikasta, vihreistä lehtivihanneksista ja kuivatuista aprikooseista. Muita rikkaita E-vitamiinin lähteitä ovat kasvisöljyt, täysjyvät, vehnänalkiot ja -leseet, pehmeä kasvimargariini, pähkinät ja siemenet. E-vitamiinia voidaan sietää melko suuria määriä, jopa 100-800 mg päivässä. Ruokatutkimukset ovat osoittaneet, että syömme vähemmän E-vitamiinia kuin viranomaiset suosittelevat.

E-vitamiini estää hapettumisen

1940-luvulla huomattiin, että E-vitamiini voi suojata tyydyttymättömiä rasvahappoja hapettumiselta. E-vitamiinia voidaan lisätä elintarvikkeisiin, kuten esimerkiksi kalaöljyihin, jotta ne pysyvät tuoreina ja eivät hapetu.

VitaePro tuotepaketti
  • Lihasten ja nivelten hyvinvointiin

VitaePro

  • Tehokas koostumus erityisesti lihaksille, nivelille ja vastustuskyvylle
  • UUTTA! Nyt entistäkin parempi sydämelle
  • Tutustumistarjous: ensimmäiset 6 viikkoa -50 %

Kokeile puoleen hintaan

Nyt vain 14,75€ 29,50€

Laadukkaat ainesosat koko kehon hyvinvointiin:

NIVELILLE: Boswellia serrata auttaa pitämään nivelissä viileän ja miellyttävän tunteen. LIHAKSILLE: D3-vitamiini edistää normaalin lihastoiminnan ylläpitämistä. VASTUSTUSKYVYLLE: Seleeni, B12-, C- ja D3-vitamiini edistävät immuunijärjestelmän normaalia toimintaa. SYDÄMELLE: Omega-3-rasvahapot sisältävät DHA:ta ja EPA:a, jotka edistävät sydämen normaalia toimintaa. Tutkittu vaikutus sydämen normaaliin toimintaan 250 mg:lla EPA:a ja DHA:ta (2 kapselia/vrk). VERENKIERROLLE: Oliiviöljyn polyfenolit edistävät veren rasva-aineiden suojaamista hapettumisstressiltä. Hyödyllinen vaikutus saavutetaan nauttimalla vähintään 5 mg hydroksityrosolia, joka vastaa 20 g oliiviöljyä. SUOJAA SOLUJA: Antioksidantit seleeni, C- ja E-vitamiini edistävät solujen suojaamista hapettumisstressiltä. VÄHENTÄÄ VÄSYMYSTÄ: B12- ja C-vitamiini auttavat vähentämään väsymystä ja uupumusta.