Terveystietoa

VL_FI_1200x600_B_vitamiinien_tehtävät.jpg

B-vitamiinien tehtävät

Kaikille B-vitamiineille on yhteistä se, että ne liittyvät kehon entsyymijärjestelmiin. Lisäksi B-ryhmän vitamiinit (folaattia lukuun ottamatta) osallistuvat energiaravintoaineiden kuten hiilihydraattien, proteiinien ja rasvojen aineenvaihduntaan.

B-vitamiineja on kahdeksan. B-vitamiinit ovat vesiliukoisia vitamiineja, jotka eivät (B12-vitamiinia lukuun ottamatta) muodosta elimistössä suuria varastoja, joten B-vitamiinipitoisia ruokia tulisi syödä säännöllisesti. B-vitamiineja saadaan mm. täysjyväviljasta, kasviksista, munankeltuaisesta, maitovalmisteista, kalasta ja lihasta.

Jokaisella B-vitamiinilla on oma tehtävä

On hyvä tietää eri B-vitamiinien tehtävät ja myös se, että ne eivät korvaa toisiaan.

B1-vitamiini (tiamiini)

B1-vitamiini eli tiamiini edistää mm. normaalia energia-aineenvaihduntaa (mm. hiilihydraatit), hermoston normaalia toimintaa sekä normaaleja psykologisia toimintoja.

B2-vitamiini (riboflaviini)

B2-vitamiini tunnetaan myös nimellä riboflaviini. Se edistää mm. suun ja silmien limakalvojen sekä ihon ja näön pysymistä normaaleina, edistää energia-aineenvaihduntaa ja hermoston normaalia toimintaa sekä solujen suojaamista hapettumisstressiltä.

B3-vitamiini (niasiini)

B3-vitamiini eli niasiini edistää ihon ja limakalvojen pysymistä normaaleina. Se edistää myös normaalia energia-aineenvaihduntaa, normaaleja psykologisia toimintoja sekä hermoston normaalia toimintaa.

B5-vitamiini (pantoteenihappo)

B5-vitamiinia kutsutaan myös pantoteenihapoksi. Se edistää rasvojen, hiilihydraattien ja valkuaisaineiden normaalia energia-aineenvaihduntaa sekä normaalia henkistä suorituskykyä.

B6-vitamiini (pyridoksiini)

B6-vitamiini eli pyridoksiini edistää mm. veren punasolujen muodostumista, hermoston ja immuunijärjestelmän normaalia toimintaa, hormonitoiminnan säätelyä, normaalia energia-aineenvaihduntaa sekä normaaleja psykologisia toimintoja.

Biotiini (B7-vitamiini)

B7-vitamiini tunnetaan paremmin kemialliselta nimeltään biotiini. Se edistää hiusten, ihon ja limakalvojen pysymistä normaaleina. Edistää myös normaalia energia-aineenvaihduntaa, makroravintoaineiden aineenvaihduntaa ja hermoston normaalia toimintaa sekä normaaleja psykologisia toimintoja. 

Folaatti (B9-vitamiini)

Folaatti eli B9-vitamiini on erityisen tarpeellinen raskauden aikana. Osallistuu solujen jakautumisprosessiin ja edistää veren normaalia muodostumista, normaaleja psykologisia toimintoja sekä immuunijärjestelmän normaalia toimintaa.

B12-vitamiini (kobalamiini)

B12-vitamiini eli kobalamiini osallistuu solujen jakautumisprosessiin ja punasolujen muodostukseen. Se edistää myös mm. normaalia energia-aineenvaihduntaa, normaaleja psykologisia toimintoja, sekä hermoston että immuunijärjestelmän normaalia toimintaa.

Lue lisää B-vitamiineista.

MultiPro

  • Tehoyhdistelmä vitamiineja ja mineraaleja
  • Kaikki tärkeät B-vitamiinit ja C- ja D-vitamiinia
  • Mineraalit kromi, sinkki, seleeni, kupari ja jodi

Kokeile puoleen hintaan

Nyt vain 8,45€ 16,90€

Vastustuskyvylle: B6-, B9-, B12-, C- ja D-vitamiinit sekä kupari edistävät immuunijärjestelmän normaalia toimintaa.
Väsymyksen ehkäisyyn: C-vitamiini ja B-vitamiinit (B2, B3, B5, B6, B9 ja B12) auttavat vähentämään väsymystä ja uupumusta.
Psykologisiin toimintoihin: C- ja B-vitamiinit (B1, B3, B6, B7, B9 ja B12) edistävät normaaleja psykologisia toimintoja, kuten muistia ja oppimiskykyä.
Energia-aineenvaihduntaan: Niasiini, pantoteenihappo, riboflaviini, tiamiini, biotiini, B6- ja B12-vitamiinit edistävät normaalia energia-aineenvaihduntaa.
Hiuksille: Biotiini, sinkki ja seleeni edistävät hiusten pysymistä normaaleina.