Kalsium

Kalsium

Kalsium on parhaiten tunnettu sen vuoksi, että se on tarpeellinen luuston pysymiselle normaalina. Kalsium on kivennäisaine, joka edistää myös lihasten normaalia toimintaa.

Useimmat meistä tietävät, että kalsium on tarpeellinen luuston pysymiselle normaalina. Kalsium on luuston tärkein rakennusaine. Kalsiumilla on keskeinen rooli myös kaikissa liikkeissämme, sillä solutasolla kalsium edistää normaalia hermovälitystä ja lihasten normaalia toimintaa.

Kalsium varastoituu luustoon. Jos keho tarvitsee enemmän kalsiumia kuin mitä ravinnosta saamme, keho käyttää luustoon kertyneitä varastoja. Sen vuoksi riittävä kalsiumin saanti on tärkeää luuston pysymiselle normaalina.
Nuoruusiällä kertynyt luumassa on tärkeä sen sisältämien kivennäisaineiden vuoksi myös vanhemmalla iällä. Kalsium on elintärkeä lasten normaalille kasvulle ja luuston kehittymiselle.

Kehossa on kilo kalsiumia

Kalsium on kivennäisaine, jota kehossamme on eniten, noin yhden kilon verran. Luonnossa kalsium on kalkin muodossa.

Kalsiumilla on monta tärkeää toimintoa kehossamme

Kalsium on tärkeä kehon monille entsyymeille.  Sen lisäksi, että kalsium on tarpeellinen luiden pysymiseksi normaaleina ja edistää lihasten normaalia toimintaa, kalsiumilla on myös muita terveysvaikutuksia:

  • Kalsium edistää normaalia veren hyytymistä
  • Kalsium edistää normaalia energia-aineenvaihduntaa
  • Kalsium edistää normaalia hermovälitystä
  • Kalsium edistää ruoansulatusentsyymien normaalia toimintaa
  • Kalsium osallistuu solujen jakautumis- ja erikoistumisprosessiin
  • Kalsium on tarpeellinen hampaiden pysymiselle normaaleina

Kalsiumin imeytyminen ja D-vitamiini

D-vitamiini edistää kalsiumin normaalia imeytymistä ja hyödyntämistä sekä luiden pysymistä normaaleina. Luusto ei ole muuttumaton vaan on jatkuvassa muutoksessa ja uudistuu koko ajan. Aikuisen luusto uudistuu täysin seitsemässä vuodessa. Lapsilla uusiutumisprosessi on nopeampi. Luusto tarvitsee siksi jatkuvasti kalsiumia rakennusaineeksi, joka on luiden pysymiselle normaalina.

Kalsiumin lähteet

Kalsiumia saadaan maitotuotteista, kuten maidosta, juustosta ja jogurtista. Nuorilla tytöillä voi olla liian alhainen maitotuotteiden saanti ja siksi kannattaakin olla erityisen tarkkana, jotta kalsiumia saadaan tarpeeksi luustoa varten.
Valtion ravitsemusneuvottelulautakunta suosittelee kalsiumin päivittäiseksi saanniksi aikuisille 800 mg. Iäkkäämmille (yli 61-vuotiaille) suositellaan lisäksi 500–1000 mg:n kalsiumlisää, joka saattaa jossain määrin vähentää iän mukanaan tuomaa luukatoa.

Voita 10 000 euron arvoinen unelmaloma!

Voita 10 000 euron arvoinen unelmaloma!

VitaePron 15-vuotisjuhlan kunniaksi arvomme 10 000 € matkalahjakortin!

Voita 10 000 euron arvoinen unelmaloma!

VitaePron 15-vuotisjuhlan kunniaksi arvomme 10 000 € matkalahjakortin!

Kultainen matkalippu

Kultainen matkalippu

Oletko sinä 1 000 €:n kultaisen matkalipun voittaja?

Kultainen matkalippu

Oletko sinä 1 000 €:n kultaisen matkalipun voittaja?

Laadukkaat ravintolisät vaivattomasti suoraan kotiin!

Laadukkaat ravintolisät vaivattomasti suoraan kotiin!

VitaeLabilta saat laadukkaat ja tutkitut ravintolisät. Palvelukokonaisuuteen kuuluu tuotteiden kotiintoimitus. Lue tästä lisää tuotteistamme ja tilaa!

Tilaa laadukkaat ja turvalliset ravintolisät suoraan kotiin toimitettuna!

Käyttäjien kokemuksia

Käyttäjien kokemuksia

VitaeLabilla on tuhansia tyytyväisiä asiakkaita. Saamme usein palautetta tyytyväisiltä asiakkailtamme. Lue muutama asiakaskertomuksistamme tästä.

VitaeLabilla on tuhansia tyytyväisiä asiakkaita. Saamme usein palautetta tyytyväisiltä asiakkailtamme.

Voita 10 000 euron arvoinen unelmaloma!

Voita 10 000 euron arvoinen unelmaloma!

VitaePron 15-vuotisjuhlan kunniaksi arvomme 10 000 € matkalahjakortin!

Voita 10 000 euron arvoinen unelmaloma!

VitaePron 15-vuotisjuhlan kunniaksi arvomme 10 000 € matkalahjakortin!